三花一蒂
Three Flowers,One Peduncle
Inscription rubbing
70cmH×217cmW
Zhejiang Province College Student Science and Technology Innovation Activity Plan, China Academy of Art
この像は北宋の建中靖国元年(1101年)に彫り出された。その後、1970年代の歴史的事件により像の頭が破壊され、近代には地元の信徒たちによってセメントで再び頭が造られた。これは、異なる三つの歴史的時期において、それぞれの時代の人々がこの同じ磨崖の像に対し、異なる意図のもとで破壊と再構築を行った経験の過程を示している。これら三つの時代の人々は、自分たちの行為こそが正しいものであると確信していた。
私は、この集団的な意志が彼らに与えた勇気に驚嘆しています。それは、彼らが幼少期から深く根付いていた宗教的感情さえも超越するものでした。そこで、私はこの人々によって再構築された泥像から、三重の時空の「幾」を一枚の紙に拓き出しました。この中には、数百年の時を隔てた三つの異なる意志の力が潜んでいます。私たちにとってそれは矛盾の集合のように見えるかもしれませんが、これら三つの時代において、それぞれの時代の人々は像を建立し、破壊し、再構築する行為に「香象渡河」のような確固たる意志を持って臨んでいました。それぞれの時空において、彼らの行動は矛盾ではなく、自らの信念に基づいたものでした。
This set of carvings was created during the first year of the Jianzhong Jingguo era of the Northern Song dynasty (1101 CE). However, during a historical event in the 1970s, the head of the statue was destroyed, only to be reconstructed with cement by local devotees in modern times. This process reflects the experience of three distinct historical periods, during which people, driven by entirely different intentions, carried out varying degrees of destruction and reconstruction on the same cliff carving. In each of these periods, the people believed that their actions were entirely justified and correct.
I am astonished by the courage granted by this collective will—a force so powerful that it transcended even the deeply rooted religious sentiments these people had carried since childhood. From this mud statue, which was reshaped by human hands, I extracted the “essence” of three overlapping timeframes and imprinted it onto a single sheet of paper. Within it lies the interplay of three entirely different forms of willpower, separated by centuries. While this may appear to us as a contradiction, to the people of those three periods, their acts of creating, destroying, and reconstructing the statue required a resolute will akin to that of a “fragrant elephant crossing the river.” In their respective contexts, these actions were not contradictory but aligned with their beliefs at the time.
這組造像開鑿於北宋建中靖國元年(公元1101年),又在1970年代的歷史事件中被毀去造像的頭部,近代時期又被當地信眾用水泥重造頭部。這是懷著截然不同心意的三個不同歷史時期的人們,對同一處的摩崖造像進行不同程度的毀壞與重塑的經驗過程。這三個時期的人們,都認為自己所做的是再正確不過的事情。我驚嘆於這種集體的意志所賦予他們的勇氣,甚至能夠超越他們自幼即根深蒂固的宗教情感。
於是,我從這為人所再塑的泥相上,將其中三重時空之「幾」拓於一紙。其中含藏著的是相隔數百年之間的人們截然不同的三種意志力量,對我們來說這可能是矛盾的集合,可是在這三個時間點的人們心裡,得有香象渡河般的意志才會進行立像、毀像和再塑的行動,在不同時空里他們各自的當下行動都不會是矛盾。
Video
14'35"